tirsdag 1. september 2009

Saue-ren ?

I dag har vi vært igjennom det – første gang på saue-ren-trening. Mor grudde veldig, Kango ble hypergira da vi kom dit pga de andre hundene som han ikke hadde hilst på. De andre hadde vært der før en gang, dessuten var det fuglehunder og litt mindre tøffe , så Kango måtte vente nesten til slutt.(Bare en renrasa elghund etterpå)

Mor hadde høy puls da vi gikk inn i ringen, men de to karene fra jakt og fiskeforeningen kunne sine saker og visste  hvordan det skulle gjøres. Kango måtte ha tre “karameller”(mange greier seg visst med to..), men da hadde han lært og satte seg fint bak mor og lot sauene passere rett foran nesa på seg. Imponerende !!!!

Vi skal dit en gang til før vi får attest. Etterpå kan vi jo dra på jakt. (Å nei fillern, mor har glemt å ta jaktprøva… Søren og…)

Da vi gikk ut av ringen syns jeg tydelig jeg hørte Kango si : “Fy f… for et sted, her var det j. vla utrivelig !!!”

Nå er jeg spent på hvordan han oppfører seg på tur i morgo – vi har da endelig nok sauer å trene passering på her i området.

Det var ihverfall  godt å komme heim att….

DSCN1557

12 kommentarer:

  1. Nå ble jeg nysgjerring..du må forklare det med "karameller." Og når du først er i gang...kan du ikke fortelle mer om hva det gikk ut på dette saue-ren kurset...hvis du orker da;-)

    SvarSlett
  2. Dette høra spennans ut!! Så bra at alt gikk bra da. Tror kansje "karamekker" så får de et slags støt? Er ikke sikker!! Roxie fikk strøm av gjære rundt sauene som går å beiter her og etter det så ser ho ikke i sauens retning en gang!! Vi går forbi samme sted nå gjære er der men ikke sauene. Da er det ikke farlig mener Roxie men er det sau der da nekter ho å gå forbi!!
    Synes Kango er kjempe flink jeg, han fortjener skikkelig den kosen under kjøkkenbordet!!

    SvarSlett
  3. Dette var nok lurt å gjøre Berit. Ikke morsomt om Kango løper etter sau og bonden kommer.... Kango er jo såvidt jeg har forstått også grisetøff, så han tåler nok strømmen godt (noe som vel ble bevist av at han trengte 3 "karameller"). Vi har en på jobben som tok et sånt kurs i fjor, han var på oppfrisking i år. Det gikk med glans. Jeg er sikker på at dette er smart jeg Berit, så lenge bikkja tåler det!! (Milli hadde ikke tålt det, men hun er myk som smør - det er jo ikke Kango - bare når det gjelder Milli kanskje;o)

    SvarSlett
  4. Kango har iallefall ikke tatt skade av denne "medisinen"! Jeg burde vel la Nalle gå gjennom det samme - neste år ;o)

    Tøft gjort av deg,Berit! Du trår til,du! Satt Gunnar heime og beit negler??

    Effekten av behandlingen skal holde i to år, hørte jeg de karene fortelle. Hvorfor skulle kollegaen til Gry på oppfriskning?? Blir det utført på forskjellig måter??

    SvarSlett
  5. Det skal holde i 2 år, ja. Og det er jo et strømhalsbånd. Han som fjernstyrte ga et støt når Kango gikk rett på sauene (en liten flokk). Og han gikk rett på til å begynne med, ikke aggressiv men.. Kango hadde langline, men gikk løs inne i innhegningen. En kar jaga sauene, siste gangen gikk de altså rett forbi mens Kango satt stille bak meg. Men lurer nå på --- i dag tidlig var han veldig nysgjerrig på sauene som beiter hos naboen.. Vi får prøve litt i ettermiddag.

    SvarSlett
  6. Til Nøve : Gunnar hadde for sikkerhets skyld reist til Stjørdal.....

    SvarSlett
  7. Men da skjønte jeg det...Blir spennende å høre åssen det går med Kango neste gang dere treffer på sauer...

    SvarSlett
  8. Har hørt med Svein-Rune som jeg jobber sammen med. Her "nede" er det sånn at hvis hunden er under to år når den første gang er på "saue-rein" kurs, så må den tilbake året etter for oppfrisking, deretter er det oppfrisking hvert annet år. En annen ting er at eier av grunnen der hunden ferdes løs, kan kreve et årlig oppfriskingskurs. Nå føler meg meg veldig flink som har oppklart hvordan det fungerer her i Vestfold;o)

    SvarSlett
  9. Da er det sikkert slik her og. Kango er over 2 år og kan altså vente 2 år på oppfriskningskurs. Bra !

    SvarSlett
  10. Lykke til imorgo, Kango!

    Vi blir med på tur torsdag, samme tid og samme sted :o) Jeg sender melding til Mozart og Børre, du ordner de andre?
    Var det ikke snakk om ei elghund-tispe som Børre kjenner? Det hadde vært saker,det ;o)

    SvarSlett


Julestemning på fjellet